LPK nepritaria alaus taros dydžių ir rūšies suvaržymams
Artimiausiu metu Seimas turėtų pradėti svarstyti Alkoholio kontrolės įstatymo pataisas, kuriomis teikiami siūlymai uždrausti pilstyti stiprų alų, fermentuotus gėrimus, alkoholinių kokteilių grupėms priklausančius alkoholinius gėrimusį į tam tikros rūšies ir talpos pakuotes. Anot įstatymo pataisų iniciatorių, pavyzdžiui, stiprus alus ar alkoholiniai kokteiliai negalės būti išpilstyti į didesnes nei 0,2 litro plastikines (PET) pakuotes.
Lietuvos pramonininkų konfederacija, įvertinusi minėto įstatymo pakeitimų projektus, kreipėsi į Seimo Ekonomikos komiteto narius, Vyriausybę, Ūkio bei Sveikatos apsaugos ministerijas, išreikšdama savo nepritarimą tokioms iniciatyvoms.
„Projekto lydimuosiuose dokumentuose nėra argumentuotai motyvuota, nepateikti jokie įrodymai, kad siūlomi suvaržymai dėl taros dydžių ir rūšies nors kiek sumažins alkoholio suvartojimą probleminėse grupėse, neaišku, kuo remiantis siūlomi pakeitimai ir kaip bus matuojama jų nauda, neatlikti tyrimai dėl galimos įtakos verslui. Tuo metu papildomi nuostoliai bei sąnaudos pramonei, vartotojams ir aplinkai – akivaizdūs“, – teigia LPK viceprezidentas Alvydas Stulpinas.
2017 m. į alaus rinką išleista apie 80 mln. vienetų 1 litro PET pakuočių. Priėmus įstatymo pataisas, išleidžiamų alaus pakuočių padaugės 50 proc.t. y. papildomais 40 mln. vienetų pakuočių. Pakuočių atliekas surenkanti ir tvarkanti VšĮ „Užstato sistemos administratorius“ ketina surinkti iki 95 proc. visos taros. Tai reiškia, kad mūsų aplinkoje kiekvienais metais papildomai liks 2 mln. 0,5 l alaus pakuočių.Be to, vien papildomų pakuočių sutvarkymas užstato sistemoje gamintojams kainuos mažiausiai 1,2 mln. eurų,nekalbant apie papildomas CO2 emisijas pakuotes gaminant, pristatant, jas surenkant bei perdirbant ir papildomas milijonines investicijas į gamybinių technologijų(įskaitant ir pakuočių (PET ruošinių) gamintojų įrangos)pertvarką. Papildomi finansiniai įsipareigojimaitaps dar vienu smūgiu silpnųjų alkoholinių gėrimų gamintojams, kuris lems jų produkcijos brangimą, o tai spartins infliaciją bei keis alkoholio vartojimo įpročius, bet tikrai ne alkoholio suvartojimo kiekius.
„Alkoholio kontrolės įstatymo pataisos akivaizdžiai neproporcingos jų iniciatorių įvardijamam tikslui, kuria nevienodas sąlygas gamintojų konkurencijai bei tam tikrų gėrimų kategorijų diskriminaciją, neigiamą poveikį aplinkai, didinant pakuočių atliekų kiekį ir tvarkymo sąnaudas“, – sako A. Stulpinas.
Pažymėtina ir tai, kad ankstesnės taros talpos mažinimo iniciatyvos sulaukė Europos Komisijos perspėjimo ir grasinimų pažeidimo byla. Tačiau tuomet pramonės atstovams sutikus su siūlymų tikslingumu ir bendradarbiaujant su Seimo Sveikatos reikalų ir Aplinkos apsaugos komitetais, Ūkio ir Sveikatos apsaugos ministerijomis, buvo teikiami argumentai, kuriais pavyko įtikinti Europos Komisiją ir apsiginti. Nėra abejonių, kad EK dėmesio ir galimo pažeidimo sulauksime ir šįkart, juolab, kad nėra sprendimą galinčių pagrįsti skaičių bei faktų.