Pirmasis „BusinessEurope“ COVID-19 poveikio vertinimas Europos verslui
Didžiausia ir įtakingiausia Europos verslo organizacija „BusinessEurope“, kurios narė yra Lietuvos pramonininkų konfederacija, paskelbė pirmąjį COVID-19 (koronaviruso) poveikio vertinimą Europos verslui.
„BusinessEurope“ parengtoje ataskaitoje pateikiami pirmieji šios organizacijos narių vertinimai, gauti atsakant į klausimyną apie galimas COVID-19 pasekmes įmonių veiklai ir tiekimo grandinėms nuo š. m. vasario 11 d. ir po diskusijos „BusinessEurope“ ekonomikos reikalų komitete vasario 18 d.
I.Įmonės veikiančios Kinijoje
Kinijoje veikiančios įmonės yra stipriai paveiktos. Europos prekybos rūmai Kinijoje savo interneto svetainėje yra sukūrę specialią erdvę, kurioje pateikiama informacija apie tai, ko turėtų imtis įmonės esant koronaviruso grėsmei. Pateikiama informacija apie ryšius su darbuotojais, finansus ir draudimą, sutartis ir, žinoma, sveikatos problemas bei praktinius patarimus apie priemones, kurių turi imtis organizacijos, kad apsaugotų savo darbuotojus. Atostogų laikotarpis kai kuriose Kinijos provincijose buvo pratęstas, tačiau šiomis dienomis visi jau turėtų grįžti į darbą. Tačiau dauguma žmonių yra likę namuose, ir dabar kyla pagrindinis klausimas – kiek laiko dar įmonės liks uždarytos. Ši situacija, žinoma, daro poveikį Kinijos eksportui ir sukelia trikdžius pasaulinėse tiekimo grandinėse.
Pagrindiniai iššūkiai:
- Daugelis įmonių Kinijoje jaučia darbuotojų trūkumą, ypač gamybos linijose. Kinijoje didžiausias ateinančių 2-4 savaičių iššūkis – darbuotojų trūkumas. Problemos logistikoje taip pat didelis rūpestis.
- Nepakankamas kaukių / kitų atsargų kiekis, siekiant apsaugoti darbuotojus nuo koronavirusinės infekcijos.
- Staigus vartojimo sumažėjimas paveiks ne tik Kinijos, bet ir viso pasaulio įmones.
- Įmonių globalinės operacijos yra veikiamos sutrikimų Kinijoje.
- Sutarčių pažeidimai – ar tai force majeure problema? Tam tikrais atvejais tai gali tapti paskata bylinėjimuisi.
- Be galo svarbu, kad Kinijos valdžios institucijos teiktų aiškią informaciją apie tai, kas vyksta ir ką įmonės turi daryti, kad atnaujintų gamybos pajėgumus.
- Kinija deda tinkamas finansines ir kitas priemones padedančias įmonėms sumažinti situacijos įtaką. Būtina šias priemones atsakingai stebėti ir reguliuoti.
II. Įmonės Europoje turinčios arba neturinčios sąsajų su Kinija
- Pagrindinė problema – tiekimo iš Kinijos trūkumai. Yra akivaizdi tikimybė, kad kai kuriems gamintojams, ypač automobilių ir tekstilės pramonėje, reikiamos detalės/ atsargos baigsis per artimiausias 2-3 savaites (pristatymo laikas yra 6 savaitės iš Kinijos, taigi dauguma tiekimo grandinių dar nėra sutrikusios). Įmonės kol kas naudoja atsargas, jeigu jas turi, tačiau tai yra laikina padėtis. Kitos jau ieško alternatyvių tiekėjų, tačiau kai kuriais atvejais tai nėra lengva.
- Staigus vartojimo sumažėjimas Kinijoje daro įtaką skirtingoms pramonės šakoms ir paslaugoms, tiek esančioms Kinijoje, tiek už jos ribų. Poveikis jau pastebimas aviacijoje (skrydžių į Kiniją atšaukimas), tam tikriems žemės ūkio ir maisto produktams (pvz., pieno produktams) ir automobilių sektoriuje (automobilių paklausa per pastarąsias savaites sumažėjo 90%).
- Nevykdomos sutartys remiantis force majeure principu.
- Iki šiol nustatyti šie pagrindiniai globaliai veikiami sektoriai:
- Automobilių pramonė (svarbu Wuhano regionui)
- Inžinerijos pramonė (skelbiama apie plieno ir aliuminio tiekimo trūkumus)
- Tekstilės ir drabužių pramonė
- Paslaugų sferoje veikiamas logistikos bei transporto ir turizmo sektorius (ypač jeigu atsiras pandemija).
- Atsižvelgiant į mažesnės pasaulinės paklausos lūkesčius, ypač transporto srityje, jau pastebėta, kad per pirmąsias 6 metų savaites, naftos kainos krito maždaug 10 USD, taip pat krito įmonių akcijos, kurioms greičiausiai įtakos turės sutrikimai Kinijoje (pvz. oro linijos, viešbučiai, gamintojai turintys gamybinius pajėgumus Uhane). Tačiau pvz. vasario 24 d. ryte užfiksuotas 3 proc. kritimas Europos akcijų rinkose rodo padidėjusį jautrumą, ir tikimybę, kad gali būti stipriai sutrikdyta Europos ekonominė veikla, ypač susijusi su kelionių apribojimais. Jei trikdžių padaugėtų, finansų rinkose išlieka didesnė neramumų galimybė, o tai savo ruožtu galėtų pakenkti ekonominiam stabilumui.
- Daug kas priklausys nuo to, kiek ilgai truks situacija. Šiuo metu pagrindinė daugelio ES gamintojų problema yra alternatyvių prekių tiekimo grandžių užtikrinimas ir esamų sutarčių valdymas. Jei padėtis nepagerės, yra siūloma trumpinti darbo laiką Europos gamyklose, bet išlieka riziką užsidaryti, jei situacija tęsis ilgiau. Vasario 13 d. Europos Komisija paskelbė, kad „protrūkio pikas pirmąjį šių metų ketvirtį palyginti su nedideliu pasaulinio mąsto išplitimu ir situacijos suvaldymo tikimybe ateinančiais ketvirčiais“ atrodo optimistiškas, atsižvelgiant į naujausius pokyčius, tiek kalbant apie mūsų supratimą apie galimą poveikį ES įsikūrusių gamintojų tiekimo grandinėms, tiek dėl didesnės ES ekonominės veiklos sutrikimų tikimybės, nes didėja užsikrėtimo ir prevencinių priemonių rizika ES.